أسطورة اهتزاز عرش الرحمن

نركز شوية هنا يا جماعة لو سمحتم. الخطيب النهارده كان بيقول ان بكاء اليتيم يهتز له عرش الرحمن، وغيره كتير قالوا اللواط يهتز له عرش الرحمن قبل كده. نعقل الكلام لمدة دقيقة:

 

1. عرش الرحمن -جل وعلا – مش كرسي في رولركوستر في دريم لاند يتهز لكل من هب ودب! ده عرش الرحمن خالق الكون الذي استوى عليه، والاستواء بمعنى الاستقرار، والعرش مسخر كليًة لا يهتز إلا بمشيئة الرحمن الجبار. الكلام ده لا يليق بعظمة اللّه وفيه تطاول على الذات الإلهية!
2. الحاجات دي بتحصل كل لحظة في كل ركن من أركان الأرض، عايزين تقنعوني ان العرش المجيد بيتهز 24/7 بسبب افعال شوية نكرات زينا في دنيا لا تساوي جناح باعوضة؟!
3. الثابت ان قذف المحصنات المؤمنات الغافلات من السبع الموبقات أو المهلكات، في حين ان لا الزنا ولا اللواط فيهم. يعني اللي بيقول لواحد “يا ابن الشرموطة” ذنبه أكبر من ذنب من ارتكب فعل قوم لوط. المصيبة ان اللي بيشتم ده -حتى لو بالهزار – فاكر نفسه أحسن عند اللّه من الشاذ وان ذنبه أهون، ومقتنع ان الشاذ يتقتل، إنما هو مؤمن وسطي جميل!
الخلاصة اننا ولا عندنا ثقافة حياتية ولا أدبية ولا جنسية ولا حتى دينية، وبنصدق أي حاجة تتقال من أي كلب بلدي جربان لو لابس جلابية ومربي لحيته من غير ما نعقل ونقرأ ونبحث. 
إحنا مسخ مشوه خارج من رحم الفهلوة، اتفطم على الفتي، واتربى ع الجهل، ولذلك بقينا في قعر الحضارات والكوكب!
#RantOver بدل ما ابدأ أتلفظ وأسب وألعن!
محمود عثمان

31-3-2017

القاهرة

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s